Å potte om natta

Praktiser babypotting om natta bare hvis det fører til mer og bedre søvn for alle i familien. Da menes alle, inkludert foreldre!

Akkurat som oss voksne våkner barn om natta fordi de må tisse. Blæren sender signaler til hjernen om at den er full og trenger å tømmes, og hjernen vekker oss så vi skal få gått på do (og unngå å tisse der vi sover).

Når vi sover øker kroppen produksjonen av hormonet ADH (anti-diuretisk hormon) (1), som nedsetter urinutskillelsen ved å fremme gjenoppsugingen av vann i nyrene. Vannet forblir altså i kroppen, og blæren fyller seg ikke opp – så vi skal slippe å måtte stå opp for å tisse.

Hvis vi drikker veldig mye før vi sover må vi allikevel opp og tisse. Dette gjelder også hvis vi drikker mye underveis i natten. Barn som ammes om natten, våkner derfor også oftere fordi de må tisse. Dette er på ingen måte en grunn til å slutte å amme om natten – men en god grunn til å prøve å potte om natten. Kanskje våkner barnet fordi han må tisse, og ikke fordi han trenger pupp. Hvis han får tømt blæren behøver han kanskje ikke å die så lenge før han sovner igjen, eller kanskje han til og med kan sovne igjen uten pupp (og dermed sove lenger før han på ny våkner for å tisse). 

Hvis barnet ikke får anledning til å potte kan det tenkes at han til slutt tømmer blæra helt i bleia – og så sover videre glad og fornøyd, eller våkner og vil ha skiftet bleien sin. Da kan det bli vanskelig å sovne igjen. Det kan også tenkes at han bare tisser litt – for å lette trykket i blæra (pre-tiss), men kommer til å våkne igjen 20 minutter etter når blæra på ny er full.

Barn sier ifra om at de må tisse om natten ved å vri og vende på seg, være urolig, kanskje ved å våkne – gjerne hyppigere og hyppigere utover morgenkvisten. Det er ditt valg om du vil respondere på pottebehov om natten, uavhengig av om barnet ditt ber om det eller ikke. Hvis du velger å ikke gjøre det, så kommer det ikke til å ødelegge pottingen om dagen, så lenge du er konsekvent med potting om dagen – på den måten dere har valgt (les om deltidspotting her). Hvis du ikke vil potte om natta så bruk en komfortabel bleie som absorberer godt. Etterhvert vil babyen venne seg til å tisse i bleia om natta og sovne igjen av seg selv. 

Hvis du vil potte om natta, kommer noen tips her:

  • Lag en solid og generøs potte-stasjon ved senga, som inkluderer en svak, dimbar nattlampe, backups, potte, tørk (papir eller tøy), skiftepledd, eller pottepledd, salve, og annet du trenger. Kjøp madrassbeskyttere til alle senger som kommer til å være involvert.
  • Potting om natta er enklere hvis dere samsover, fordi du kan oppfatte signalene tidligere (før barnet er lys våkent og vanskelig å få til å sove igjen). Hvis du ikke allerede samsover, men vil prøve; les om det, og gjør det trygt og komfortabelt for alle. Søk på samsoving, eller co-sleeping, for å finne informasjon på nettet. Eventuelt kan du begynne på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Co-sleeping , og fortsette hos James McKenna: https://cosleeping.nd.edu/
  • Legg deg tidlig, aller helst samtidig med barnet! Hvis du føler at du må ha litt tid for deg selv etter at babyen har sovnet, så ha det, men gjør det til ekte tid for deg selv. Ta et bad, meditér, ta vare på deg selv. IKKE sjekk facebook, se serier eller svar på mail. Lys fra pc og tv forstyrrer utskillelsen av søvnhormonet Melatonin, som fører til dårligere søvnkvalitet (2). Finn andre tider til facebook og mail. Skaff fks barnevakt et par timer fast noen dager i uka hvor du gjør presserende gjøremål. Sett av én eller to kvelder til sosialt samvær med partner eller venner. Resten av kveldene – legg deg sammen med barnet ditt. Ja, kanskje føles det ut som du har mistet ditt gamle liv, og kanskje er du redd for at folk rundt deg skal fleipe med at du er blitt så kjedelig etter at du fikk barn. Men vet du hva som er enda kjedeligere? Å være sliten og trett alltid, i måneder og år. Ta vare på deg selv; sov når barnet ditt sover, også om kvelden. Og nyt å ha overskudd til å potte om natta – og å være opplagt hele dagen.

En tommelfingerregel er at søvn og mat trumfer potting. I den rekkefølgen (men ikke alltid). Når du våkner av at barnet er urolig, prøv først å roe henne ned, ved å legge deg nærmere, stryke på ryggen eller lignende. Hvis urolighetene fortsetter er det gjerne èn av to ting babyen behøver: å spise eller gå på do. Kanskje begge deler. Noen veldig små babyer kan trenge pupp eller flaske for å klare å slappe av nok til å tømme seg. Da kan du prøve å amme mens du holder babyen over en liten potte. Bruk en backup som er enkel å ta av og på igjen, eller la barnet sove naken nedentil. Eller du kan amme og håpe at barnet tømmer seg i bleia og sovner igjen uten problemer (husk at målet er god søvn for alle – ikke tørre bleier). Hvis barnet fremdeles har vanskelig for å roe seg eller våkner igjen 20 minutter etter kan du forsøke å tilby potte.

Akkurat som all babypotting er også nattpotting en prosess som utvikler seg i takt med barnets utvikling. Han vil lære seg til å holde seg lenger og lenger, og en dag er det pottebehov som trumfer mat. Når barnet nærmer seg ettårsalderen og/eller sover strekk på 5-6 timer kan du forsøke deg på å komme ham i forkjøpet når du skal legge deg, også kalt «drømmetiss» som du kan lese om her.

Det vanligste er at barn som blir babypottet slutter med bleier på dagtid først, og så følger natta på av seg selv noen måneder etter. Min datter var bleiefri på dagtid rundt ett års alderen, og da hun var halvannet kunne vi slutte om natta også. Naturligvis hadde vi glipper og våte laken en periode i etterkant, men det er en nødvendig del av læringsprosessen (ikke et tegn på at barnet ikke er «klart» som noen vil hevde).

Generellt vil jeg si at det er på tide å kutte ut bleier om natta når de er tørre flere morgener enn ikke. Vær litt modig, led an og stol på barnets evne til å greie det. For å gjøre overgangsperioden enklere kan du la barnet sove naken nedentil, og dobbeltre senga. Altså; legg ett sperrelag/tisselaken over madrassen, og legg et laken over sperrelaget. Så legger du et nytt sperrelag over lakenet igjen, og ett nytt laken over der igjen. Hvis dere har en glipp om natta kan du bare skrelle av det øverste laget med laken og sperrelag og fortsette å sove på det under. Ikke gjør glipper om natta til en stor greie, bare håndtèr det på en hyggelig måte og legg dere til å sove igjen.

Mitt råd er å gi nattpotting et solid forsøk, fks over to uker. Vurder så om dette er noe dere skal fortsette med, altså: Fører det til bedre søvn for alle?

Masse lykke til! Og hvis du har tips til å potte om natta, eller bare vil fortelle hvordan dere gjør det hjemme hos dere, så legg gjerne igjen en kommentar!

(1) – https://sml.snl.no/ADH

(2) – https://forskning.no/sovn/kveldslys-forstyrrer-sovnhormon/799170

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere like this: